Kvar till nyår.

Välkommen till STRUTSNYTT.

Varför betala skatt och avgifter i ett land som saknar välfärd?

Kontakta STRUTSNYTT - strutsjagarn (at) live.se


Blogg listad på Bloggtoppen.se

onsdag 30 december 2009

Gott nytt förnedringsår.


Dags att sammanfatta de värsta SKITÅREN i mitt liv.

En högerregering kom till makten ”2006”. Ledd av en vid första intrycket, självsäker och karismatisk person med titel - ”statsminister”. Med vita tänder och falska leenden övertygade den nytillträdda regeringen oss medborgare att de hade en gemensam strategi, en strategi som skulle lösa landets alla problem och skapa en ny modell för välfärden. De satsade alla kort på den så kallade – ”arbetslinjen” som ingen skulle hamna utanför, alla som ville och kunde arbeta, skulle få möjligheten att göra det”. Utanförskap och orättvisor skulle bekämpas, däribland skräddarsydda åtgärder för sjuka och arbetslösa som snabbt med regeringens effektiva politik skulle landa på banan igen.


Inget kunde gå snett, Sverige hade framtiden för sig, som för alla innebar rätten - "att bestämma över sitt eget liv" - , en framtid i en nation med en regering som hyllade företagande, och lovade
förenklade regler och hantering, för den som hade ambitionen att starta eget. Långtidsarbetslösa skulle med regeringen politik få ett bättre liv bortom ångest och förtvivlan, ett liv med med ett jobb och en framtid.


Istället vart det tvärtom. Med ogenomtänkta reformer slaktades välfärden. Ett gäng puckon tilldelades de åtråvärda chefstolarna inom de berörda myndigheterna, som varken kunde dementerar eller svara på frågorna – varför de så uppenbart kört allt åt h-e.



Efter många år som lycklig tjänsteman, höginkomsttagare med en karriär och ljus framtid, blev jag dessvärre arbetslös efter regeringsskiftet 2006. Som trogen moderat röstade jag på det blå partiet och var förväntansfull trots att jag saknade arbete. Med en regeringen som förordade arbetslinjen fann det ingen anledning till oro. Jag var övertygad om att det skulle lösa sig – trodde jag – men det blev inte så!.

Istället fick jag genomlida psykisk tortyr av arbetsförmedlingen som älskar att förnedra människor i underläge. Se dem lida, - utan hopp - , - utan värdighet - . Deras metoder och tillvägagångssätt gjorde mig livrädd att söka nya jobb. Vågade knapp ta mig ur bostaden - Vilket företag anställer nån utan självförtroende och en kvaddad självkänsla?


Jag hade en karriär, en bra inkomst och en framtid. Inte varit varit arbetslös tidigare. Alltså, de bästa förutsättningarna, men blev ändå utslagen och landade i utanförskap. - Varför?

Skulden bär självklart regeringen som bevisat att de inte duger till att styra landet. De har ---

  • tömt kapitalen i trygghetssystemen,
  • slagit ut en stor andel människor,
    demolerat industrin,
  • avvecklat välfärden,
  • gjort pensionärerna ännu fattigare,
  • skapat en stort budgetunderskott,
  • ökat klyftorna mellan rika och fattiga,
  • förstört a-kassan och sjukförsäkringen,
  • misslyckat med miljöfrågorna.


Regeringen har gjort slut på landet. Faktum är att Sverige blivit en lågbudgetstat som inte på flera generationer kommer att hämta sig. Så här blir det med en tragiskt ogenomtänkt politik, som istället för att bygga upp, monterar ner det som fungerar. Sverige är på väg mot konkurs!


Regeringen med "tvålen Reinfeldt" i spetsen lär få det hett om öronen nästa år. Jag exempelvis, som varit moderat hela livet har helt tappat all tilltro till dem. När de tog över efter sossarna visste de flesta att regeringen hade en tuff uppgift framför sig, och kunde ha överseende med vissa misslyckanden i fall det inträffade. Men regeringen misslyckades med allt och det är oacceptabelt, utom då skattesänkningarna på lånade pengar. Men som lär ger stora skattehöjningar längre fram istället.
Regeringen har också öppet visat hur illa de tycker om arbetslösa och sjuka. Reinfeldt verkligen avskyr dessa människor.


Som den goda medborgare jag är, har jag jobbat och slitit och betalat in skatter och avgifter i 25 år. Och för det tackar regeringen mig så här.


Lever nu utanförskap och mitt liv är förstört.

- Allt jag ville ha, var ett arbete,
men regeringen hade andra planer.


Statsministern hade säkert en trevlig julafton ihop med släkten. En julafton i exklusiv prägel med de dyraste och finaste klapparna. Han vräkte i sig av skinkan och tänkte förnöjt på alla de som fått livet förstörda pga. regeringens,,,,,,, politik. Det blev en julafton herr Reinfeldt kunde fira i lyx på bekostnad av alla de, vars liv moderaterna tagit bort hoppet för.


Regeringens politik bygger på överklassnormer och gynnar bara dem själva. Skattesänkningar på lånade pengar till den egna plånboken är ett beteende som visar på att Reinfeldt fullkomligt ger f-a i mänskliga värderingar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar