Kvar till nyår.

Välkommen till STRUTSNYTT.

Varför betala skatt och avgifter i ett land som saknar välfärd?

Kontakta STRUTSNYTT - strutsjagarn (at) live.se


Blogg listad på Bloggtoppen.se

torsdag 25 mars 2010

Mikael blev utförsäkrad - Så gick det sen.


Utsparkad från försäkringskassan och inhyst på arbetsförmedlingen. För den halvtidsarbetande banktjänstemannen. Mikael Gustafsson innebar arbetslivsintroduktionen hos arbetsföredlingen en lång och krånglig omväg tillbaka till ruta ett igen. Mikael lider av en svår bristsjukdom som innebär att kroppen inte kan ta upp vitamin B12. Utan behandling drabbas patienten av svår blodbrist med resultatet att kroppen sakta bryts ner. Idag har det gått nästan tre månader sen Mikael skrev in sig på arbetsförmedlingen.

- Dalarnas tidningar -

Har din situation ändrats något?

- I mitt fall har det inte hänt någonting egentligen på arbetsförmedlingen utan det är en ren. vad ska jag säga, mina dagar för att enligt Försäkringskassan få vara sjuk var slut, så är det bara.

- Min handledare på AF har varit sjyst och så där, och de förstår nog. Vad ska de göra egentligen. Jag har dock fått ett alternativ och det är att jag kunde säga upp mig och söka ett nystartsjobb Men det är klart att man inte säger upp sin heltidstjänst för att få ett nystartsjobb

Blanketterna med personliga uppgifter han ska fylla i på AF har inte varit anpassade för människor i Mikaels situation.

- Handledaren har fått göra anteckningar i kanten, det finns helt enkelt inga blanketter för de i min situation. De utgår ifrån att du ska vara helt arbetslös, helt sjuk. Pappren är lite nedvärderade tycker jag, både för människor i min situation och andra.

I intyg från läkare, står det tydligt att det Mikael behöver är lugn och ro. Rent fysiskt passar det jobb han har nu bra för sjukdomen. Hans sjukdom kan dock i nuläget inte betecknas som livslång samtidigt som det inte går att säga när han kan bli frisk.

Han befinner sig i ett moment 22.

- Precis, det enda jag fått är en massa sådana här, säger han och håller upp en bunt brev med avslag från Försäkringskassan.

- Regler är regler. Försäkringskassan medger att jag har besvär men att de inte kan göra någonting.

Han tycker att Försäkringskassan är en aning klumpiga. I det senaste brevet står det att han inte har någon sjukpenninggrundande inkomst, trots att han har jobb och inkomst.

- De har inte riktigt koll. Allt känns som ett hastverk.

Mikael Gustafsson funderar allvarligt på att helt bryta kontakten med Försäkringskassan för att få lugn och ro, även om det naggar i tryggheten och finns det ett sjukförsäkringssystem skall man väl ändå ta del av det om man drabbas av sjukdom.

- Jag vet dock jättemånga som lever på sin äkta hälft, säger han.

Om cirka tre veckor har han gått igenom den tre månader långa obligatoriska inskrivningen på af


Hela artikeln.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar