Kvar till nyår.

Välkommen till STRUTSNYTT.

Varför betala skatt och avgifter i ett land som saknar välfärd?

Kontakta STRUTSNYTT - strutsjagarn (at) live.se


Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 31 maj 2010

F-kassan förlorade.


SJUK. Ska man man övertyga F-kassan om sin skada måste det ske via rättslig prövning. Någon annan chans finns inte att vinna. Försäkringskassan håller hårt på sina normer och spottar på den som redan ligger. Helene Johansson Wifvesson. 46 segrade över byråkrati och elaka handläggare. Hon lider av en svår nervskada i armen och har genomgått fem operationer samt fått en ryggmärgsimulator inopererad. Försäkringskassan ville få det till - "en lättare stukning" trots att tre expertläkare givit detaljerade utlåtanden om skadans omfattning. F-kassan ville även få det till att smärtan berodde på psykiska orsaker snarare än det läkarna antydde.

En stor seger för Helene och en liten för andra som dagligen kränks av F-kassan.



uppdaterad: 18 augusti 2010.

OBS. LÄS DETTA.

Enligt uppgift är den 1:a kommentaren i detta inlägg ej postad av Moderaten Katarina Brännström. Någon okänd har nyttjat hennes identitet med uppsåt att svärta ner henne och partiet, vilket är fullkomligt oacceptabelt.

I sista kommentaren skriver Helene.........

Jag har varit i kontakt med Katarina Brännström, och hon har inte skrivit kommentaren. Tydligen finns det folk som vill förstöra för andra. Tydligen har den som skrev det förstått att Katarina och jag kommer från samma stad, och länkat inlägget till Brännströms blogg. Fy sjutton för folk som skriver falska inlägg!



20 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. till katarinabrannstrom: vad menar du?tröttsamt? mer att berätta, av de som har tystnadsplikt? är det de på försäkringskassan eller?....

    SvaraRadera
  3. Så typiskt av en moderat politiker att misstänkliggöra och komma med insinuationer
    när det kommer till sjukskrivna.
    Katarina - Du kommer från Växjö har du någon
    bekant som jobbar på FK i Växjö, som har brytit tystnadsplikten angående denna kvinnan i Kvällsposten ? Något mer du har att förtälja ?
    Annars tycker jag att det är oproffsigt av dig att kommentera som du gör i denna blogg.

    SvaraRadera
  4. Helene Johansson Wifvesson11 juli 2010 kl. 13:06

    Katarina Brännström, du är välkommen att kontakta mig om något är oklart, jag lämnar gärna ut journaler, läkarintyg, utlåtanden och beslut från Försäkringskassan. Vad exakt menar du med: "Det är så tröttsamt med personer som bara berättar just det som gagnar deras histora. Det finns mer att berätta, men tyvärr har ju andra tystnadsplikt." Vad syftar du på??? Vad exakt finns det mer att berätta? Och hur kan du i så fall veta det? Då har någon brutit mot tystnadsplikten, ett allvarligt brott! (Jag har hela tiden spelat med öppna kort, synd att inte alla gör det!) Har man skrivit A så får man också skriva B. Ett mycket konstigt uttalande från en politiker, men vi har ju sett andra moderatpolitiker kommentera enskilda personer (Gunnar Axén och Helena Riviere skrev en kränkande artikel om en sjuk i Aftonbladet) Du får väldigt gärna berätta det du tror dig veta. Och vad kan gagna min historia, jag har ju fått rätt?? Mitt mål var att ge andra arbetsskadade styrka att orka överklaga. Som arbetsskadad ska man ha det lagen säger, varken mer eller mindre. Endast 10 % av de försäkrade orkar överklaga ett beslut de anser är felaktigt. Och hur ska man klara att överklaga utan juridiska kunskaper? Och vem har råd att anlita advokat när Försäkringskassan har dragit in ersättningen? Jag försöker hjälpa mina medmänniskor, men empati verkar vara ett allt mer bortglömt ord i ett allt mer cyniskt Sverige.(De som har glömt bort innebörden av ordet "empati" kan slå upp det i en ordbok)

    Kan också nämna att den försäkringsläkare på Försäkringskassan som bedömde mitt ärende är ökänd inom läkarkåren, och ses som mycket oseriös.

    Några veckor efter artikeln i Expressen blev jag kontaktad av en läkare, som forskat inom nervskadeområdet och. han misstänkte att olyckan kan ha gett mig en skada till, som är svår att diagnostisera. Tänk att det fortfarande finns människor som har ett hjärta! Det gör mig varm innombords! (Därför ska jag till Neurokirurgen i slutet av augusti.) Jag skickade med bedömningen från försäkringsläkaren, men hade tagit bort alla namn. Han frågade om läkaren möjligtvis hette Xxxx i förnamn. Han hade listat ut vem det var, trots att alla namn var bortplockade. Mitt mål är ett rättssäkert Försäkringskassan, så är det inte alltid nu, det är jag och många fler ett bevis för. Efter artikeln i Expressen ringde det många, och trots att namnet på försäkringsläkaren inte stod i artikel, så hade många som själv var drabbade av läkaren listat ut vem det var.

    Och det som stod i Expressen om mig stämde, men de skrev bara en bråkdel av allt som inträffat.

    På fritiden ägnar jag mig även åt frågan om arbeten till människor med funktionsnedsättningar. En aktuell fråga nu när sjuka ska ut i arbetslivet. De flesta av dessa personer har funktionsnedsättningar som gör att de inte klarar det höga tempot på den reguljära arbetsmarknaden. Var ska dessa personer få jobb? Själv hade jag en otrolig tur. På tredje dagen jag arbetsprövade blev jag erbjuden en lönebidragsanställning på 25 %, där jag kan styra mina tider själv. Så Katarina, kontakta mig. Det är fegt att som politiker komma med anklagelser mot privatpersoner. Jag har rent mjöl i påsen! Har du? Det du skriver säger betydligt mer om dig, än om mig! Skriv gärna här på forumet vad du menar, så att även andra än jag får veta vad du har att komma med!

    Med vänliga hälsningar
    Helene Johansson Wifvesson
    (Arbetsskador handläggs inte av Försäkringskassan i Växjö, utan det görs i Skåne.)

    SvaraRadera
  5. @Helene.
    Bra skrivet!!
    Grattis till segern.
    Moderater är känslokalla och saknar empati för andra människor. Det vet såna som du och jag som har drabbats av deras vidriga människosyn.
    //Strutsnytt.

    SvaraRadera
  6. Helene Johansson Wifvesson12 juli 2010 kl. 04:45

    Jag tror egentligen inte att det är Katarina Brännström själv som har skrivit inlägget, antagligen har någon kapat hennes identitet. För jag tror inte att riksdagsledamöter har så dåligt omdöme att de hoppar på enskilda medborgare på ett forum. Vem har kapat hennes identitet?

    SvaraRadera
  7. @Helene
    Jag har också misstänkt det. Att uttrycka sig så så är i partiets namn skulle innebära att hon troligen fick lämna moderaterna omgående om det uppdagas. Sannolikheten är inte således inte stor att det är hon som har postat kommentaren. Men som sagt: Moderater är moderater så chansen finns, om än mycket liten.

    SvaraRadera
  8. Helene Johansson Wifvesson12 juli 2010 kl. 06:34

    Väldigt olustigt att det finns människor som kapar politikers identiteter och skriver falska inlägg.Gärna en tuff valrörelse, men den måste vara ärlig. Har någon politisk motståndare skrivit detta, så utgår jag från att personen utesluts från sitt parti omgående, om personen kan identifieras. Det kan även vara skrivet av en enskild medborgare utan vett och etikett. Jag vill inte användas i någon oseriös debatt, det är upprörande! Jag ber Katarina Brännström om ursäkt för det jag skrev, då jag utgår från att det inte är hon som har skrivit kommentaren.

    SvaraRadera
  9. Helene Johansson Wifvesson12 juli 2010 kl. 06:40

    Jag tror inte att moderater är "värre" än andra partier. Oseriösa människor finns tyvärr inom alla politiska parti. Men att kapa någons identitet är fruktansvärt!

    SvaraRadera
  10. @Helene
    Kapning av identieter är vanligt förekommande på nätet - tyvärr. Håller med dig om att alla etablerade partier har sina skelett i graderoben, vilket är otroligt tråkigt.

    När man själv drabbas tappar man tilltron till det man förut lutade sig emot.
    Jag är en av de som fått liv slaget i spillor av regeringens extremt hårdförda politik. Jag hade en bra karriär(höginomsttagare) innan regeringen intog makten, dessutom hade jag aldrig varit arbetslös. Karriären låg för mina fötter. OBS, jag röstade i min dumhet också på moderaterna 2006. Nu sitter jag här bortglömd, förbannad och besviken på den sittande regeringen. Finanskrisen är en sak, den kan inte regeringen beskyllas för. Arbetslinjen låter bra men syftet med den har hela tiden varit att skapa en låglönemarknad inom tjänstesektorn, arbetslinjen har fullständigt havererat marknaden. Som långtidsarbetslös har alla skepp avgått och min enda kvarstående möjlighet är att flytta från Sverige, vilket jag tänker göra, har inget val. Det känns snygg med tanke på alla år jag betalat in skatt/avgifter. Just därför är den här boggen såpass kritiskt mot regeringen och dess partier.

    Enligt min egen uppfattning kan jag tänka mig att Brännström har skrivit kommentaren till detta inlägg. Men det är vad jag själv anser.

    SvaraRadera
  11. Helene Johansson Wifvesson12 juli 2010 kl. 09:04

    Visst lät det bra när Alliansen hävdade att sjuka skulle få hjälp att komma i arbete. Problemet är att för de flesta sjuka blev det inte mycket till hjälp. Det enda som erbjuds är arbetsprövning, vilket inte fungerar för många sjuka. Väldigt många sjuka får inte den medicinska rehab de behöver för att klara arbetsprövning. Alla pratar om att det är en "skyldighet" att arbeta, ytterst få ser det som en rättighet. Jag tror inte att någon mår bra av heltidssjukskrivning, men för att sjuka ska få arbeten, så måste arbetsgivare vara beredda på att anställa människor med funktionsnedsättningar, och det är de sällan. Sjuka som klarar att jobba deltid, sägs upp för att de ska söka en heltid som de inte klarar. Det slutar med att de inte har något arbete alls, tyvärr! Hur är det en "hjälp" till sjuka? Att ha tidsgränser i sjukförsäkringen är absurt. Gärna tidsgränser för när stöd ska sättas in, men att begränsa antalet dagar med sjukpenning är sjukt, om något. Jag har träffat flera personer som inte har fått sjukpenning efter omfattande operationer för att dagarna med sjukpenning "var slut." Under sjukhusvistelsen har de fått ersättning, men inte när de kom hem. De behövde återhämntning och rehab, men är dagarna med sjukpenning slut, så är de. Då får man inga fler. Då är det Arbetsförmedlingen som gäller, det finns inga alternativ om man inte ska bli utan ersättning helt. Har kontakt med en cancersjuk kvinna som har 1 % chans att bli frisk. Hon avslutade cellgiftsbehandlingen i april, men är mycket svag. Hon ska tvingas att arbeta, vilket hon inte klarar. Visst kan man överklaga till domstol, men det kan ta flera år tills avgörandet kommer. Då kanske hon inte ens lever? Och vad ska man leva av under tiden? Luft? Tanken att sjuka skulle få hjälp lät bra, men så har det inte blivit i verkligheten, tyvärr. Många utförsäkrade mår så otroligt dåligt, och har fått en havererad ekonomi. Och ekonomisk stress är ett hinder för rehab. Har någon fått hjälp, så gratulerar jag dem. Men det stora flertalet sjuka har blivit svikna av regeringen, tyvärr! Naturligtvis ska alla som klarar att arbeta också göra det, det ifrågasätter nog inte någon. Själv hade jag lyckan att bli erbjuden en lönebidragsanställning 3:e dagen jag arbetsprövade. Nu beror det inte på den nya sjukförsäkringen då vi arbetsskadade inte berörs av den. Nej, det är helt på eget initiativ som jag har kommit i arbete. Nu ger mig inte arbetet mig mer i plånboken, då jag har arbetsskadelivränta. Men vad gör det? Det är viktigare att jag har fått ett arbete jag klarar, och jag har nu en fantastisk arbetsgivare! Det är en lönebidragsanställning på 25 %, där jag kan styra mina arbetstider utifrån min smärta. Det är lycka för mig! Någon hjälp av min tidigare arbetsgivare (ett landsting) fick jag inte, de vill inte ha anställda med funktionsnedsättningar. Omplacering med lönebidrag sker bara till ordinarie tjänster som är lediga. Klarar en person en ordinarie tjänst så behövs ju inget lönebidrag, så jag fattade inte deras resonemang. Enligt FN-konventionen om rättigheter för människor med funktionsnedsättningar, så står det att man så långt som möjligt ska ha rätt till egen försörjning genom arbete. Ändå har antalet människor med funktionsnedsättningar som har ett arbete minskat de senaste 10 åren. Tyvärr har Alliansregeringen inte gjort något alls för att hjälpa dessa människor. Utförsäkring ger inte människor större arbetsförmåga, tyvärr. Fast jag vet inte om det blir bättre med en annan regering....jag har tappat tron på politikerna, tyvärr. Offentliga arbetsgivare borde vara föredömen och anställa människor med funktionsnedsättningar, men de är de som har allra minst intresse av att anställa dessa människor, tyvärr. Men några förändringar kan det aldrig bli så länge politiker blundar för problemen.

    Och jag tror fortfarande inte att Brännström har skrivit inlägget, sådant skriver inte en seriös riksdagspolitiker. Tycker att hon ska polisanmäla kapningen, även om det inte hjälper. Men det är åtminstone en markering.

    SvaraRadera
  12. Jag har följt med i hur sjuka behandlats som hajbeten i kampen för att komma åt bidragsfuskare. Det är konstigt att vissa kan lura FK på flera miljoner kronor medans andra som lever på marginalen och bevisligen är sjuka ska friskförklaras och söka jobb. Det är rent ut sagt åt h-e.

    Den bästa rehabiliteringen en sjuk människa kan få är arbetsträning, men det är under förutsättning att den med en viss typ av funktionsnedsättning klarar av det. Att tvinga tillbaka någon som t ex har en allvarligare form av cancer är inte en human politik. Husmark-Pehrsson talar i tid och otid om hur viktigt det är att människor inte glöms bort, att de förtjänar all slags hjälp för att återvända till ett drägligt liv. Det låter bra men är endast ett koppel av en massa lögner. Är det rehab så ska det också vara det. Tvång med inslag av hot om indragen ersättning är definitivt inget som hör hemma i en modern demokrati.

    Själv är jag frisk, kroppsligen åtminstone, men jag lovar dig att det går inte en dag utan att jag tänker på alla de sjuka som hamnar i kläm pga. de nya reglerna.


    Jag har aldrig förstått varför de med kraftiga funktionsnedsättningar ska tvingas tillbaka till något som de inte orkar med. Sverige genomgår massarbetslöshet, det finns massor av friska individer som inget hellre vill än att arbeta.

    Det roliga i kråksången är att regeringen har satsat alla kort på 40-talisternas pensionsavgångar, vilket nu visar sig vara en enorm felbedömning. De flesta av dessa tjänster är redan bortrationaliserade likaså köttberget som till stor del försvunnit från arbetsmarknaden. Arbetslösheten ligger dock kvar på rekordhöga nio procent, -kul.

    Visst, det är som du säger. Det spelar ingen roll vilken politik som råder, det blir samma resultat oavsett färg och partitillhörighet.

    Den gemensamma nämnaren till Sveriges alla försämringar beror på att finanserna är på väg att ta slut. Vård, skola och omsorg genomgår just här och nu enorma försämringar, var och varannan kommun brottas med stora underskott, bostadsbrist osv. Nästa år stiger arbetslösheten igen och då till över 10 procent, BNP sjunker till 1.5%. Det ser för tillfället inte speciellt ljust ut. Jag förstår verkligen inte hur Sverige ska gå runt i framtiden, - men jag har haft fel förr!

    SvaraRadera
  13. Jag har följt med i hur sjuka behandlats som hajbeten i kampen för att komma åt bidragsfuskare. Det är konstigt att vissa kan lura FK på flera miljoner kronor medans andra som lever på marginalen och bevisligen är sjuka ska friskförklaras och söka jobb. Det är rent ut sagt åt h-e.

    Den bästa rehabiliteringen en sjuk människa kan få är arbetsträning, men det är under förutsättning att den med en viss typ av funktionsnedsättning klarar av det. Att tvinga tillbaka någon som t ex har en allvarligare form av cancer är inte en human politik. Husmark-Pehrsson talar i tid och otid om hur viktigt det är att människor inte glöms bort, att de förtjänar all slags hjälp för att återvända till ett drägligt liv. Det låter bra men är endast ett koppel av en massa lögner. Är det rehab så ska det också vara det. Tvång med inslag av hot om indragen ersättning är definitivt inget som hör hemma i en modern demokrati.

    Själv är jag frisk, kroppsligen åtminstone, men jag lovar dig att det går inte en dag utan att jag tänker på alla de sjuka som hamnar i kläm pga. de nya reglerna.


    Jag har aldrig förstått varför de med kraftiga funktionsnedsättningar ska tvingas tillbaka till något som de inte orkar med. Sverige genomgår massarbetslöshet, det finns massor av friska individer som inget hellre vill än att arbeta.

    Det roliga i kråksången är att regeringen har satsat alla kort på 40-talisternas pensionsavgångar, vilket nu visar sig vara en enorm felbedömning. De flesta av dessa tjänster är redan bortrationaliserade likaså köttberget som till stor del försvunnit från arbetsmarknaden. Arbetslösheten ligger dock kvar på rekordhöga nio procent, -kul.

    Visst, det är som du säger. Det spelar ingen roll vilken politik som råder, det blir samma resultat oavsett färg och partitillhörighet.

    Den gemensamma nämnaren till Sveriges alla försämringar beror på att finanserna är på väg att ta slut. Vård, skola och omsorg genomgår just här och nu enorma försämringar, var och varannan kommun brottas med stora underskott, bostadsbrist osv. Nästa år stiger arbetslösheten igen och då till över 10 procent, BNP sjunker till 1.5%. Det ser för tillfället inte speciellt ljust ut. Jag förstår verkligen inte hur Sverige ska gå runt i framtiden, - men jag har haft fel förr!

    SvaraRadera
  14. @Helene
    Jag har följt med i hur sjuka behandlats som hajbeten i kampen för att komma åt bidragsfuskare. Det är konstigt att vissa kan lura FK på flera miljoner kronor medans andra som lever på marginalen och bevisligen är sjuka ska friskförklaras och söka jobb. Det är rent ut sagt åt h-e.

    Den bästa rehabiliteringen en sjuk människa kan få är arbetsträning, men det är under förutsättning att den med en viss typ av funktionsnedsättning klarar av det. Att tvinga tillbaka någon som t ex har en allvarligare form av cancer är inte en human politik. Husmark-Pehrsson talar i tid och otid om hur viktigt det är att människor inte glöms bort, att de förtjänar all slags hjälp för att återvända till ett drägligt liv. Det låter bra men är endast ett koppel av en massa lögner. Är det rehab så ska det också vara det. Tvång med inslag av hot om indragen ersättning är definitivt inget som hör hemma i en modern demokrati.

    Själv är jag frisk, kroppsligen åtminstone, men jag lovar dig att det går inte en dag utan att jag tänker på alla de sjuka som hamnar i kläm pga. de nya reglerna.


    Jag har aldrig förstått varför de med kraftiga funktionsnedsättningar ska tvingas tillbaka till något som de inte orkar med. Sverige genomgår massarbetslöshet, det finns massor av friska individer som inget hellre vill än att arbeta.

    Det roliga i kråksången är att regeringen har satsat alla kort på 40-talisternas pensionsavgångar, vilket nu visar sig vara en enorm felbedömning. De flesta av dessa tjänster är redan bortrationaliserade likaså köttberget som till stor del försvunnit från arbetsmarknaden. Arbetslösheten ligger dock kvar på rekordhöga nio procent, -kul.

    Visst, det är som du säger. Det spelar ingen roll vilken politik som råder, det blir samma resultat oavsett färg och partitillhörighet.

    Den gemensamma nämnaren till Sveriges alla försämringar beror på att finanserna är på väg att ta slut. Vård, skola och omsorg genomgår just här och nu enorma försämringar, var och varannan kommun brottas med stora underskott, bostadsbrist osv. Nästa år stiger arbetslösheten igen och då till över 10 procent, BNP sjunker till 1.5%. Det ser för tillfället inte speciellt ljust ut. Jag förstår verkligen inte hur Sverige ska gå runt i framtiden, - men jag har haft fel förr!

    //Strutsnytt

    SvaraRadera
  15. Helene Johansson Wifvesson12 juli 2010 kl. 11:43

    Strutsnytt, ja det är mycket funderingar....och man önskade att man hade en spåkula.

    Sjukförsäkringen och arbetsskadeförsäkringen har gått med miljardöverskott under många år.(sjukförsäkringen har något enstaka år gått med underskott) Naturligtvis kan detta överskott användas till annan välfärd i samhället: vård, skola, äldreomsorg, etc. Men det har använts till skattesänkningar till den redan lyckligt lottade: de som är friska och har arbeten. Behöver de fler semesterresor, prylar, etc? Många sjuka tvingas samtidigt gå från hus och hem.... Jag har sett vad som händer med många sjuka som har utförsäkrats, det är ingen rolig syn.... Själv berörs jag inte av den nya sjukförsäkringen, då jag är arbetsskadad, men jag ser hur andra drabbas, tyvärr. Nu får väl även jag ett jobbskatteavdrag, jag hade önskat att de utförsäkrade hade fått dessa pengar. Eller snarare att de inte skulle ha utförsäkrats. Sjuka ska naturligtvis få en chans att komma tillbaka till arbetslivet, om det går, men utförsäkringen är helt absurd.

    Arbetsträning kan vara bra för vissa sjuka, men det fungerar inte om man behöver medicinsk rehab först. Av besparingsskäl har flera smärtmottagningar lagts ner runt om i landet. Hur går det ihop med Alliansens politik och "arbetslinjen?" Det är sällan bra med heltidssjukskrivning under lång tid. Alla sjuka som vill, borde erbjudas någon form av sysselsättning. Dyrt? Säkert, men antagligen mår dessa sjuka bättre, och kräver då mindre sjukvård och medicin. Funktionsnedsättningar påverkar mäniskor olika. Man kan vara blind, rullstolsburen, etc. och ändå ha full arbetsförmåga när rätt jobb hittas. Andra funktionsnedsättningar påverkar orken så att man orkar väldigt lite. Problemet i debatten är alla generaliseringar, sjuka är ingen homogen grupp, utan alla sjuka har sina egna behov. Men någon individuell hänsyn tas tyvärr inte i sjukförsäkringen. Är dina dagar med sjukpenning slut så är de, med vissa undantag. (T.ex. för arbetsskadade)Det hävdas att cancersjuka inte "jagas" mer nu än tidigare. Det är möjligt, men det var inte acceptabelt då, och det är det inte nu heller. Så det är inget försvar för Alliansens inhumana sjukförsäkring. Alliansen hade en chans att stoppa jakten på svårt sjuka, men tog den inte tyvärr!

    SvaraRadera
  16. Helene Johansson Wifvesson15 juli 2010 kl. 12:40

    Vill bara tillägga att det inte handlade om en bedömning av arbetsförmågan. Ärendet handlade om att en sedan tidigare godkänd arbetsskada (olycka) efter 25 år inte längre sågs som en arbetsskada. Skadan är omprövad 10 ggr tidigare av Försäkringskassan själv. Och sådana skador som jag har läker inte bort. AFA satte 2002 den medicinska invaliditeten till 22 %. Ingen av de 5 operationerna nämns i försäkringsläkarens yttrande. Detta handlar alltså inte om den nya sjukförsäkringen. Det måste bli en debatt om rättsosäkerheten på Försäkringskassan! Mitt ärende var solklart: olycka, som anmäldes direkt. Operation efter några månader, där det visade sig att nerven var svårt skadad, den såg ut som ett timglas med ärrvävnad. Tydlig dokumentation, om än knapphändig dokumentation av smärtan finns i ortopedjournalerna. (Vilket förklarar att jag inte fick hjälp med smärtlindring av dem) Kom till smärtmottagningen 1996, där smärtan och känselstörningarna är tydligt dokumenterade, ja, det finns massor av dokumentation....klarare kan inte ett arbetsskadeärende bli! (Jag kan nås på arbetsskadade@hotmail.com ) Min ambition är att Försäkringskassan ska göra korrekta bedömningar i arbetsskadeärenden. Motsatsen blir tyvärr allt vanligare. Numera får knappt någon sina arbetsskador godkända. Förstår att det kan vara svårt att bedöma t.ex. förslitningsskador, men nu godkänns inte ens direkta olycksfall, trots tydlig dokumentation. Och vad behandlande läkare skriver, bryr sig f-kassan sig inte alls om. I mitt fall ratades 3 läkarutlåtanden, utan att någon av intygsskrivarna kontaktades. Försäkringskassans regler säger att de inte ska uttala sig om den försäkrade som person eller ändra diagnos utan att kontakta beh. läkare. Detta bröt f-kassan mot. Jag tror att de flesta tror att det är en bra rättssäkerhet på f-kassan, men jag har sett massor av exempel på motsatsen, tyvärr! Därför måste det bli en debatt. Dessutom får män sina arbetsskador godkända i större utsträckning än kvinnor. Vad beror det på?

    SvaraRadera
  17. Är det någon som begriper vad Katarina Brännström menar?? En politker borde väl bli nöjd och glad när rättvisan segrar?

    SvaraRadera
  18. Känner Katarina Brännström personligen den det handlar om? Annars verkar det mycket konstigt med inlägget hon skrev.

    SvaraRadera
  19. Helene Johansson Wifvesson9 augusti 2010 kl. 11:20

    Jag har varit i kontakt med Katarina Brännström, och hon har inte skrivit kommentaren. Tydligen finns det folk som vill förstöra för andra. Tydligen har den som skrev det förstått att Katarina och jag kommer från samma stad, och länkat inlägget till Brännströms blogg. Fy sjutton för folk som skriver falska inlägg!

    SvaraRadera
  20. Helene Johansson Wifvesson9 september 2021 kl. 12:04

    Har gått 11 år nu sedan en "riksdagspolitiker" uttalade sig kränkande om mig, låter helt osannolikt att det skulle vara någon annan än hen. Råkade hamna på sidan igen. Riksdagsledamoten, vem skulle det annars vara, med tanke på att vi i samma veva hade en e-postdebatt om arbeten till sjuka? Dessutom länkat till hens blogg. Vi hade diskuterat jobb till sjuka. Som sjuk vill man inte stängas ute från arbetslivet när man inte kan prestera fullt under den tjänstgöringsgrad man har. Inte ens på Samhall finns det anpassade arbeten. Slutade med att hen tyckte att jag skulle förstå att arbetsgivare anställer folk för att få ett arbete utfört. Pling! Polletten trillade ner - var ju precis det jag hävdade från början. (Det var en e-postdebatt, det kunde hen inte förneka Tog lång, lång tid innan det gick in.) Sjuka stängs ute från arbetslivet, vi klarar inte det höga arbetstempot, just för att vi är sjuka. Jag fick dock aldrig svar på hur sjuka ska bli inkluderade på arbetsmarknaden. Finns inga "lätta och stressfria jobb" de finns bara i Försäkringskassans värld. Och i riksdagsledamoten och moderaternas. De vägrar förstå att att sjuka vill arbeta utifrån sin förmåga och kallar sjukförsäkringen för "bidrag." Nej det är inte bidrag, inte ens skattepengar. Vi avstår en del av vår lön när vi jobbar i form av arbetsgivaravgiften till en försäkring om vi blir sjuka eller arbetsskadade. Reinfeldt och Borg var ärliga. Sjukförsäkringen har gått med överskott. De sa att de skulle konfiskera överskottet i sjukförsäkringen för att gynna de redan lyckligt lottade, de som var friska och hade ett jobb, annars skulle det inte vara lönsamt att jobba. Vilken verklighet lever de i? Den som har varit "sjukpensionär" i många år får ca 45 % av den lön som personer i samma yrke har när de arbetar nu. Dessutom högst skatt av alla , sjuka ska rökas ut, de är bara lata . Avslag t. om efter sin död. Död av den sjukdom de sökt sjukpenning för. Ja, i Moderaternas värld har t. om döda full arbetsförmåga. Har läst flera avslag från Försäkringskassan, så absurt att ingen skulle tro mig. Läste om en man, beslutet från FK visades. Mannen var helt utmattad och initiativlös. Avslag på sjukpenningen, mannen tog ju iniativet att kontakta läkare, då hade han 100 % arbetsförmåga. Denna numera "ickeaktuella" politiker är än i dag riksdagsledamot. Sitter mandatperioden ut, och det ser ut som om hen kommer att lämna över till en lika okunnig efterträdare. Varför skulle en riksdagsledamot ha så dåligt omdöme att hen hoppar på en enskild medborgare och insinuerar att det finns mer att berätta men att andra har tystnadsplikt? Jag bad Strutsnytt plocka bort kommentarerna som "riksdagsledamoten" skrev. Jag var bussig, slätade över att det, att det inte var hen som skrivit kommentaren. Fick ingen ursäkt, inget tack. En liten människa i mina ögon. Jag hade lätt fått skadestånd för förtal. För tidningsartikeln handlade om mig. Bara, bara mig, gick inte ens att missförstå. Att leta upp IP-adresser går ganska lätt. Vi kan nog alla vara helt överens om att det var just denna person som faktiskt ljög om mig. En riksdagsledamot som förespråkar lag och ordning och tuffare tag. Inte fel, men att då förtala en privatperson gör att jag kräks lite i munnen. (förresten, jag kaskadkräks av tilltaget) Visst, man kan vinna högsta vinsten på Euro Jackpot också, ungefär samma odds som att det INTE var riksdagsledamoten som skrev och förtalade mig. Vad hade hänt om jag förtalat hen? Det vet vi. Och vem skulle skriva kommentarer i riksdagsledamotens namn och länka till hens blogg i samma stad som jag bor i, när vi nästan samtidigt hade en debatt? Vem skulle komma på tanken att kapa riksdagsledamotens konto och länka till hens blogg och att vi "råkade" bo i samma stad? Långsökt. Lågt att inte erkänna. Ja, "det finns mer att berätta" om denna politiker, för att använda hens egna ord.

    SvaraRadera